Gent is de derde Vlaamse stad die kennis maakt met volledig emissievrije en stille bussen van De Lijn.
Vanaf 1 maart zet De Lijn drie elektrische bussen in op een Gentse stadslijn. Dit project is een belangrijke tussenstap in de volledige vergroening van de ruim 2 200 bussen tellende vloot en bijhorende infrastructuur: voor het eerst maakt De Lijn gebruik van stille en emissievrije bussen die uitsluitend op hun stelplaats geladen zullen worden met groene stroom.
De drie e-bussen in Gent zouden aanvankelijk geladen worden zowel op de stelplaats Gentbrugge als op een tussenhalte, zoals dat het geval is met de eerste proefprojecten in Leuven en Antwerpen.
Maar dankzij de snelle technologische vooruitgang bij de autonomie van batterijen heeft De Lijn de bussen voor Gent laten ombouwen. In plaats van te rekenen op tussentijds bijladen hebben de bussen bijkomende batterijen gekregen, zodat ze 200 km emissievrij kunnen rijden zonder bij te laden. Op deze wijze kunnen ze ingezet worden op lijn 6 (Gent Watersportbaan – Mariakerke Post).
De afgelopen maanden zijn de nieuwe e-bussen uitvoerig getest en zijn chauffeurs, technici en dispatchers opgeleid. Bovendien werd de stelplaats aangepast aan deze bussen: laadinfrastructuur werd geïnstalleerd en getest, de nodige brandbeveiliging werd voorzien, enzovoort.
Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters is tevreden dat na Leuven en Antwerpen ook Gent zijn eerste e-bussen kan verwelkomen:
'Vlaanderen scherpte recent haar klimaatambities bij met een 40 % reductie van de CO2-uitstoot. Ook het openbaar vervoer is een belangrijke partner in het Vlaams klimaatplan.
VVM De Lijn draagt met haar vergroeningsplan, dat gebaseerd is op drie pijlers, bij aan deze Vlaamse ambitie. De eerste pijler is de elektrificatie van de vloot, een zeer belangrijk onderdeel. Recent werd nog de aankoop van 60 e-bussen bij Van Hool en VDL goedgekeurd.
Deze gaan begin volgend jaar in het straatbeeld verschijnen. Een ander belangrijk aandachtspunt zijn de stelplaatsen.
Met de stelplaats Destelbergen, waar een deel van de bestelde e-bussen hun thuisbasis zullen vinden, krijgt het stedelijke gebied Gent een openbaar vervoer dat goed is voor mens en klimaat.'